تاریخ انتشار: 26 بهمن 94 | بازدید: 1496 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

تغذیه سالم مادر، موثر در ژنتیک فرزندان

تحقیقات نشان داده است که مواد غذایی بر تغییر بیان ژن ها اثرگذار هستند و بیشترین اثرات اپی ژنتیکی رژیم غذایی در دوران جنینی و شیرخوارگی رخ می دهد.
تغذیه و ژنتیک از سه جنبه مورد بررسی قرار می گیرند، اولین اثر تغذیه بر ساختار ژنتیکی انسان روی متابولیسم است، دوم این که تغذیه بر ساختار ژنتیکی اثرگذار خواهد بود و سوم این که نوع مواد غذایی مصرفی، بیان ژن ها را تغییر می دهد.
کوهدانی با بیان این که اساسا عوامل محیطی بر بیان ژن ها تاثیرگذار هستند، اضافه کرد: غذا یکی از مهمترین عوامل محیطی موثر در این زمینه است و در واقع بیشترین میزان ارتباط را با تغییر اپی ژنتیک نشان داده است.
متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان این که بیشترین اثر مواد غذایی بر فرزندان در دوران جنینی و شیرخوارگی اتفاق می افتد، گفت: نوع تغذیه مادر در دوران بارداری و شیردهی نوزاد، تغییر اپی ژنتیک و بیان ژن ها را چندین برابر می کند.
 رژیم غذایی که فاقد مواد پروتئینی کافی باشد یا انرژی مورد نیاز مادر باردار را تامین نکند، می تواند با تغییر بیان ژن ها ارتباط مستقیم داشته باشند.
 مطالعات نشان داده است که کمبود دریافت ویتامین اسید فولیک (ویتامین های گروه های ب) در بیان ژن ها تغییرات ایجاد کرده و این تغییرات یاعث یکسری از بیماری ها و مشکلات در نوزاد می شود و به ویژه مجموعه ای از بیماری ها نیز در دهه های چهارم و پنجم عمر بروز پیدا می کند، به طوری که خطر ابتلا به بیماری های چاقی و اضافه وزن، دیابت، پرفشاری خون و اختلالات چربی خون در میانسالی بیشتر خواهد شد.
 اهمیت دریافت به اندازه مواد غذایی پروئینی در دوران جنینی توصیه می شود. لازم است مادران باردار با مصرف حساب شده مواد غذایی سرشار از پروتئین (گوشت، تخم مرغ، لبنیات و حبوبات ) به ژنتیک جنین کمک کنند. مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین توسط مادران در دوران بارداری و شیردهی فرزندان می تواند زندگی سالم تری را برای آنها در دوران سالمندی داشته باشد.

 

برگرفته از : ایرنا

تغذیه سالم مادر، موثر در ژنتیک فرزندان
برچسب ها:

مطالب مرتبط