تاریخ انتشار: 21 فروردين 96 | بازدید: 1508 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

با بد غذایی کودکان سه تا چهار ساله چه کنیم؟

مادر عزیز کودک شما در سنین زیر 5 سال بدلیل کامل شدن رشد مغز در این مرحله سنی در کنار لطف و محبت خانواده نیاز به دریافت مواد غذایی سالم و مناسب و بموقع دارد. نکاتی که در این سن در کودکان مد نظر است در چند دسته قابل تقسیم است :

  1. کودکانی که بدلیل بیماری زمینه ای دچار کاهش اشتها هستند
  2. کودکانی که دارای بیماری خاصی هستند که بدلیل آن نمیتوانند کلیه مواد غذایی را مصرف نمایند
  3. کودکانی که نسبت به بعضی از مواد غذایی عدم علاقه نشان میدهند
  4. کودکانی که دچار مشکلات روانی میباشند
  5. کودکانی که از نعمت پدر یا مادر محرومند
موارد خاص و بیماریهای زمینه ای که باعث کاهش اشتهای کودک میشود میتواند بطور شدید در جریان رشد کودک باعث اختلال گردد، لذا رژیم های غذایی مناسب بسیار مهم است . این خانواده ها نیاز به مشاوره تغذیه و کارشناس روانشاسی دارند و مصرف داروهای این کودکان نیز باید به موقع و با آرامش انجام شود. کودکانی که در مراکز نگهداری کودکان مراقبت میشوند ممکن است از بعضی مواد غذایی محروم باشند و همزمان دچار کمبود ویتامین وکم خونی و کمبود سایر ویتامین ها باشد لذا ارزیابی این کودک از نظر وجود مشکلات احتمالی به این صورت پیشنهاد میگردد.
کلیات :کودکان در این سن مانند بزرگسالان ممکن است بر سر سفره حاضر نشده و یا اشتهای مشابه آنان را نداشته باشند ، بنابراین بهتر است مواردی را در تغذیه این کودکان در نظر داشته باشیم . این موارد شامل این است که محل غذا خوردن او باید راحت باشدو مشاجره و دعوا در حضور کودک انجام نشود،از مصرف چاشنی باید خودداری کرد، غذا باید ولرم باشد چون غذای سرد یا گرم باعث آزار کودک میگردد، رنگ غذا اشتها برانگیز باشد و به تکه های کوچک تقسیم شود ، از بشقاب رنگی استفاده شود، اگر کودک مقدار کمی میخورد او را تشویق کنید ، برای مقدار کم هم که میخورد تشویق شود و باید به او اجازه داد تا غذای بیشتر را درخواست کند، اجازه دهیم کمی غذای خود را دستکاری کند ،بهتر است غذاها بصورت خشک به کودک داده نشود چون خوردن آنها مشکل است ، غذا ساده و یک نوع باشد تا کودک دچار تشتت در انتخاب نشود . غذای جدید با مقدار کم و زمانی که کودک گرسنه است به او داده شود . از نخوردن و یا امتناع از غذا خوردن در حضور کودک خودداری شود ومحیط غذا خوردن بایدآرام باشد . ضمنا به کودک توصیه شود تا غذای خود را بطور کامل بجود تا از چاقی در آینده خودداری گردد ، از مصرف تنقلات و شیرینی در کودک جلوگیری کنید ، بهتر است گوشت بصورت چرخ کرده به او داده شود، اگر شیر نمیخورد ممکن است بدنبال مصرف آن دچار دل درد شود ، به این موضوع توجه کنید و میتوان شیر را در سوپ برای او ریخت ، غذا با حضور خانواده و در محیط سالم صرف شود. مسئله قانونمند بودن زمان صرف غذا را باید در نظر داشت ، چون کودک در هنگام بازی از غذا خوردن سرباز میزند بهتر است قبل از شروع بازی زمان غذا خوردنش را به وی گوشزد کنیم . در صورتیکه کودک غذا نخورد ، تنقلات و بیسکویت را در آختیار وی قرار ندهیم و از باقیمانده غذای خودش به او بدهیم و یا آور شویم که بار بعد این غذا نیز وجود نخواهد داشت . به خواسته کودک برای خوردن تنقلات نباید تن داد زیرا کودک متوجه میشود که با گریه کردن میتواند حرف خود را به کرسی بنشاند . میتوان هفته ای یک بار به کودک اجازه داد که از غذای مورد علاقه خودش استفاده کند . این امر کمک میکند که بهتر و بیشتر با خانواده همکاری نماید .خوردن غذا با ماست مانع از جذب آهن آن نمیشود زیرا وجود اسید لاکتیک در ماست باعث تبدیل آهن سه ظرفیتی به دو ظرفیتی میگردد.


با بد غذایی کودکان سه تا چهار ساله چه کنیم؟
برچسب ها:

مطالب مرتبط