تاریخ انتشار: 12 خرداد 95 | بازدید: 1437 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

افزایش هماهنگی دست و چشم در کودکان

هماهنگی چشم و دست و قوی شدن حافظه به کودک دو ساله امکان می دهد تا اطراف خود را به روش های جدیدی تجربه و کشف کند.
کودک دو ساله نمی تواند تجربه خود را از یک حیطه به حیطه دیگر تعمیم دهد. به همین دلیل برای این کودکان لازم است با چیزهای خاصی به طور مکرر بازی کنند و از طریق بازی با اسباب بازی¬های شبیه هم لذت ببرند.
كودك دو ساله دراستفاده از دست خود کنترل بیشتری نشان می¬دهد و می تواند قاشق و چنگال را بردارد و یک ظرف دردار را باز کند. او می تواند مداد شمعی را در دست بگیرد، سطح کاغذ را با کشیدن دایره های بزرگ و کوچک، خط خطی کرده و حرکات دست یک بزرگسال را تقلید کند. ممکن است گاهی از دست چپ و گاهی از دست راست استفاده کند، دقت کنید اگر او را وادار کنید از دستی که مایل نیست استفاده کند به رشد عمومی او لطمه می¬زنید.
هماهنگی دست و چشم به این معنی است که با افزایش مهارت¬های ظریف حرکتی، کودک می¬تواند بیش از پیش به حرکت دست¬های خود نگاه کند این پیشرفت مستلزم رشد عصب شناختی در کودك و فرصت¬هایی است که والدین در اختیار او قرار می¬دهند تا با اشیاء گوناگون بازی و تمرین کند. اسباب بازی¬هايی از قبيل: لگو، مهره های بزرگ که با نخی کلفت به نخ کشیده مي¬شوند، جورچین اشکال( دایره، مربع و مثلث )، مداد شمعی¬های کلفت، قطار و ماشین پلاستیکی، پازل، ظروف و وسایل آشپزی، تلفن و ماشین حساب، چکش،میخ، پیچ، انبردست، عروسک (خرس های عروسکی) و... شما نیز می توانید به منظور ايجاد هماهنگي چشم و دست کارهایی از این قبیل انجام دهید:
- از کودک بخواهید با انگشت به شکل های داخل کتاب اشاره کند
- به او یاد بدهید با انگشت دور یک شکل را خط بکشد
- او را تشويق كنيد تا يك ليوان يا ظرف را از آب يا ماسه پر يا خالي كند.
برای این که علاقمند به یادگیری شود، هر بار خواست چیز جدیدی را امتحان کند او را تشویق کنید. این را بدانید که کودکتان در بسیاری از اوقات هم کند کاركرده و هم کثیف کاری مي كند، لطفاً این مسائل را برای توانمند شدن هر چه بیشتر او تحمل کنید.

برگرفته از: کتب روانشناسی کودک
افزایش هماهنگی دست و چشم در کودکان
برچسب ها:

مطالب مرتبط