تاریخ انتشار: 1 ارديبهشت 95 | بازدید: 1414 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

توصیه هایی برای والدین (12 ماهگی)

 ¨ روي نام اشياء و قسمت­هاي بدن تمركز كنيد و آن ها را بارها تكرار كنيد. كارهايي انجام دهید كه كودك شما بتواند تقليد كند. تمامي حركات و كارهاي او را تحسین کنید.

¨ كارهاي روزمره را بيان كنيد تا كودك با دنياي خودش ارتباط برقرار كند.

¨ ابراز محبت او را تشويق كنيد. از او بخواهيد عروسك را نوازش كند. مامان را ببوسد و بابا را در آغوش بگيرد.

¨ براي تحريك قوه تخيل كودك شروع به خواندن داستان­هاي كوتاه كنيد.

¨ كارهاي خود را همراه با نشان دادن به او شرح دهيد. مثل به پا كردن جوراب­ها و در آوردن لباسش.

¨ در اين سن بازي با آينه متنوع تر و جالب تر مي شود. كودك را روبروي آينه بنشانيد و با پرسش­هايي، سعي كنيد دقت او را افزايش دهيد. مثلاً بگوئید: چشم­هايت را نشان بده. لبت را نشان بده. بهتر است او را تشويق كنيد تا اجزاي صورتش را در آينه به شما نشان دهد.

¨ در حالت چهار دست و پا به كودكتان سواري بدهيد.

¨ کودک را به پارك برده و او را سوار بر وسايل بازي كنيد در پارك در كنار اشياء و وسايلي كه برايش جالب است بايستيد و با او حرف بزنيد و بخواهيد تا واكنش­هاي خود را به راحتي نشان دهد.

¨ سه ظرف تهيه كنيد. در يكي از ظرف ها آب ولرم مايل به گرم، در يكي آب لوله کشی و در ديگري تعدادي يخ بريزيد. به كودك فرصت دهيد و او را راهنمايي كنيد تا به هر كدام از ظرف ها دست بزند. و در هر نوبت تکرار کنید که گرم، سرد و ولرم است. اين بازي به حس لامسه كودك كمك مي كند.

¨ كودك را روي صندلي قرار دهيد. دست هاي او را بگيريد و به او كمك كنيد تا از صندلي پايين بيايد. پس از مدتي راه پائین  آمدن از صندلي را پيدا مي كند. اين بازي كمك مي كند تا راه حل مسائلش را پيدا كند.

¨ يكي از اسباب بازي­هاي مورد علاقه كودك را روبه روي او قرار دهيد. وقتي آن را ديد پارچه­اي روي سر وي بگذاريد و سريع اسباب­بازي را برداريد و آن را پشت خود پنهان كنيد. كودك سعي مي­كند پارچه را كنار زده و  به دنبال شيء بگردد. هر بار جاي پنهان شدن شيء را تغيير دهيد.

¨ با کلماتی که براي كودك قابل فهم است يك قصه كوتاه بگوئید. اين قصه مي­تواند يك اتفاق ساده مثل غذا خوردن يك جوجه یا حمام رفتن يك كودك باشد. در حين قصه گفتن سعی كنيد چهره و صدایتان را مطابق با شخصیت های داستان تغییر دهید.

¨ مقدمات کار­ها و پیامدهایش را شرح دهید.

¨ تعدادي پارچه رنگي، گلوله كاموا و كاغذ رنگي در اختيار كودك قرار دهيد حالا از او بخواهيد كه به شما پارچه، كاموا يا كاغذ را بدهد مسئله اصلي اين است كه كودك اين سه جنس را از هم شناسايي كند، كودك به رنگ ها حساس است براي همين رنگ­هاي مورد علاقه اش را انتخاب مي كند. زمانی که رنگ ویژه ای را انتخاب کرد بگوئید:“رنگ قرمز را انتخاب کردی“ بدین طریق زمینه­ای جهت شناسایی رنگ­ها ایجاد خواهد شد.









منبع:کتاب طب کودکان نلسون



توصیه هایی برای والدین (12 ماهگی)
برچسب ها:

مطالب مرتبط