تاریخ انتشار: 20 دی 94 | بازدید: 1550 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

انواع حالات هوشیاری در نوزادان

همانطور که با گذشت زمان کودک خود را بیشتر می شناسید، به زودی متوجه خواهید شد که در زمان هایی او بسیار هوشیار و فعال می باشد، زمان هایی که او مراقب اما غیرفعال است، و زمان هایی که او خسته و کج خلق می باشد. حتی ممکن است سعی کنید برنامه فعالیت های روزانه خود را جوری تنظیم نمایید که در زمان های سرحالی او بر او تمرکز کرده ودر زمان های بی حوصلگی او را خسته نکنید. اما روی این برنامه حسابی باز نکنید. این به اصطلاح زمان هوشیاری به طور چشمگیری در این ماه اول تغییر خواهد کرد.
در واقع شش حالت از هوشیاری وجود دارد که این چرخه چند بار در روز برای کودک شما تکرار می شود. دو مورد، حالت خواب بوده و حالات دیگر حالات بیداری می باشد.
حالت 1 حالت خواب عمیق است، زمانی که کودک بی سر و صدا و بدون حرکت و نسبتا بی توجه دراز کشیده است. اگر جغجغه ای را در کنار گوش او با صدای بلند تکان دهید، ممکن است یک مقداری اما نه خیلی زیاد، خودش را حرکت دهد. در طول حالت خواب سبک تر، خواب فعال تر (حالت 2)، همان سر و صدا او را وحشت زده کرده و حتی ممکن است او را بیدار کند. در طی این خواب سبک، شما همچنین می توانید حرکات سریع چشم او در زیر پلک های بسته اش را مشاهده کنید. فرزند شما در یک ساعت بین این دو حالت خواب در تناوب است. گاهی اوقات یک چنین حالتی هنگامی که او بیش از حد هیجان زده شده و همچنین هنگامی که از لحاظ جسمانی خسته است، صورت می گیرد.
همانطور که کودک شما از خواب بیدار شده و یا احساس خواب آلودگی به سراغش آمده، حالت 3 پیش می آید. چشم های کودک شما در زیر پلک های خسته اش غلتیده و ممکن است کودک شما کشش بدن، خمیازه، حرکت تند و کشش دست و پا انجام دهد. هنگامی که کودک بیدار است، به یکی از سه حالت باقی مانده، به سراغش می آید. او ممکن است به طور گسترده ای بیدار، شاد، و هشیار بوده اما نسبتا بی حرکت باشد (حالت 4). و یا ممکن است هشیار، شاد، و بسیار فعال بوده(حالت 5). و یا ممکن است در حال گریه و کوبیدن دست و پای خود باشد (حالت 6).
اگر هنگامی که کودک شما شاد و هشیار است جغجغه ای را در نزدیک گوشش تکان دهید (حالات 4 و 5)، او احتمالا آرام شده و صورت خود را به سمت منبع این صدای عجیب و غریب می چرخاند. این زمانی است که او بیشترین پاسخ را به شما و فعالیت های اطرافش داده ، بیشترین دقت را داشته و در بازی شرکت می¬کند.
به طور کلی، انتظار توجه زیاد از یک کودک که در حال گریه است، یک اشتباه می باشد. در این زمان، او پذیرای اطلاعات و یا احساسات جدید نمی باشد؛ اینک تنها چیزی که او می خواهد، آرامش خواهد بود. همان سر و صدایی که پنج دقیقه قبل وقتی که خوشحال است او را مسحور خود می کند، زمانی که در حال گریه است تنها او را تحریک کرده و بیشتر ناراحت می کند. همانطور که او بزرگتر می شود، گاهی اوقات ممکن است شما قادر به منحرف کردن ذهن او با یک شی و یا صدای جذاب به طوری که گریه او متوقف شود، گردید؛ اما در این سن کم، معمولا بهترین راه برای آرام کردن او در آغوش گرفتنش می باشد.
همانطور که سیستم عصبی کودک شما توسعه یافته تر می شود، ، او شروع به ایجاد یک الگوی گریه، خواب، خوردن، و بازی که مطابق برنامه ریزی روزانه شماست می نماید. او هنوز هم ممکن است هر سه تا چهار ساعت یکبار نیاز به تغذیه داشته باشد، اما در پایان ماه برای دوره های طولانی تر در طول روز بیدار خواهد بود و در آن زمان هوشیارتر و پاسخگوتر می باشد.


وبسایت کودک سالم – آکادمی پزشکان اطفال آمریکا

انواع حالات هوشیاری در نوزادان
برچسب ها:

مطالب مرتبط