تاریخ انتشار: 15 آذر 94 | بازدید: 1505 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

نکاتی در مورد اسهال

هنگامیکه مدفوع بطور غیرطبیعی به دفعات بیشتر و به صورت شل و آبکی دفع شود، اسهال نامیده می شود.

از آنجاییکه اسهال خیلی شایع می باشد، لذا ممکن است اهمیت آن دست کم گرفته شود اما باید به خاطر داشت که اسهال می تواند منجر به عوارض شدید نظیر کم آبی بدن بخصوص در فصول گرم سال شود.

مدفوع نوزادان تحت تغذیه با شیرمادر معمولا حجیم و چسبناک است لذا ممکن است والدین به سختی بتواند تشخیص دهند که آیا کودکشان واقعا بیمار است یا نه؟ لذا نکته مهم آنست که والدین از سایر علایم همراه اسهال اطلاع داشته باشند تا در صورت بروز آنها اسهال را تشخیص داده و با پزشک متخصص مشورت نماتیند تا مانع عوارض شدید و جدی گردند.

علایم شابع:

·         انقباضات معده

·         دردهای شکمی شبیه قولنج

·         احساس سنگینی در معده

·         تهوع

·         احساس فوریت شدید در دفع مدفوع

·         تب

علیرغم سادگی و موثر بودن نسبی درمانهای رایج، اما بادی در نظر داشته که این درمانها یمکی از علل واقعی بستری شدن شیرخواران در بیمارستان در کشورهای در حال توسعه می باشد و حتی در بسیاری از این کشورها یکی از علل مرگ و میر کودکان محسوب می شود.

در کشورهای توسعه یافته، این اختلالات روده ای ناشی از بهداشت پایین یا عفونت در مهدکودکها یا طی اقامت در بیمارستانها می باشد و در کشورهای فقیرتر اسهال می تواند ناشی از فقدان بهداشت، کمبود نوشیدن مایعات یا رژِمهای غذایی نامتوازن باشد.

کودک مبتلا به اسهال معمولا اشتهای خود را از دست میدهد و لذا شروع غذا برای او مشکل خواهد بودو بنابراین توصیه می شود بعد از اسهال ابتدا مقدار کمی غذا به وی بدهید تا تشویق به خوردن شود زیرا این امی باعث بهبودی وی خواهد گردید.در صورتیکه مصرف غذا توسط این کودکان کم شود، میتواند منجر به کمبودهاب تغذیه ای گردد. کودکان مبتلا به اسهال باید در دوره بهبودی و حداقل به مدت 2 هفته غذای بیشتری از معمول استفاده نمایید.

محلولهای ORS پیشرفته ترین نتایج بدست آمده در درمان اسهال می باشند. این محلولها حاوی مقادیری شکر و نمک مورد نیاز کودک مبتلا به اسهال جهت تامین توازن طبیعی دستگاه گوارش می باشن و به صورت بسته های حاوی پودر وجود دارند که باید در آب جوشیده سرد شده یا آب معدنی حل گردند، بعضی از آنها جهت پذیرش بهتر توسط کودکان طعم دار می باشند.

علایم مطرح کننده مشکلات جدی:

·         درد شکمی شدید

·         خون در مدفوع

·         استفراغ مکرر

·         تب بالا

·         دهان خشک و چسبناک

·         کاهش وزن

·         کاهش دفعات ادرار (کمتر از 6 پوشک خیس در روز)

·         اسهال مکرر

·         تشنگی شدید

·         عدم وجود اشک در زمان گریستن

·         عدم تمایل به نوشیدن و غذا خوردن




برگرفته از : وبگاه شخصی دکتر احمد شاه فرهت
نکاتی در مورد اسهال
برچسب ها:

مطالب مرتبط