تاریخ انتشار: 22 آذر 94 | بازدید: 2377 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

انواع قالب گچی

-گچ پلاستر :

قالب های گچی که از ماده پلاستر (گچ) ساخته شده اند بانداژهای پلاستر بسیار انعطاف پذیر هستند و بخوبی شکل اندام را بخود می گیرند.

دو الی سه روز بسته به ضخامت طول می کشد تا خشک شود.

گچ فایبر گلاس:

این نوع قالب گچی از جنس پولی اورتال است از امتیازات این نوع قالب گچی :

وزن کمتر . استحکام بیشتر. عمر طولانی. مقاوم در برابر آب . در عرض چند دقیقه بعد از قالب گیری حداکثر استحکام خود را پیدا می کند.بعد از خیس شدن قالب فایبر گلاس می توان با سشوار با جریان هوای خنک آن را خشک کرد.

گچ اسپایکا :

-گچی که قسمتی از تنه را می پوشاند (دور تا دور ) یعنی از زیر دنده ها و قفسه سینه شروع شده و ممکن است تا نواحی زانو یا مچ پا ادامه داشته باشد.

- اگر کودک دلبندتان قالب گچی تنه و اسپایکا دارد در صورت کوتاهی تنفس تهوع و استفراغ و نفخ شکم سریعا به پزشک اطلاع بدهید .

- تحت هیچ شرایطی دارو بدون اجازه پزشک به کودک دلبندتان ندهید.

- کودکی که گچ اسپایکا دارد به علت عدم تحرک ممکن است دچار یبوست شود برای رفع این مشکل سعی کنید به کودکتان غذای ملین مثل خوراک آلو – سالاد – سیزیجات کاهو و روغن زیتون بدهید .

- اگر کودک دلبندتان گچ اسپایکا دارد روزی سه بار در صورت اجازه پزشک او را بر روی شکم بخوابانید و پشت او را ماساژ دهید تا دچار زخم بستر نشود . اگر اجازه نداد که او را بر روی شکم بخوابانید دست خود را به آرامی به پشت کمر و کنف های کودک ببرید و به آرامی پوست را ماساژ بدهید.

- برای حمام کردن کودک بایستی سر و نواحی خارج از گچ را طوری شسته و خشک کنید که آب زیر قالب گچی وارد نشود اگر قالب گچی فایبر گلاس نیست مراقب باشید تا قالب گچی خیس نشود.

- کودک تا چهل و هشت ساعت پس از گچ گیری با پای گچ گرفته شده راه نرود مگر اینکه پزشک با عصای دستی یا واکر اجازه داده باشد.

- والدین گرامی بعد از باز کردن گچ کودک دلبندتان مقدار زیادی بافت مرده پوست زیر قالب وجود دارد که به سطح پوست چسبیده است برای برطرف کردن این حالت پوست را با آب و صابون ملایم بشوئید و خشک کنید و با کرم موضعی کودکان چرب کنید.

- در صورت توصیه پزشک برای کودک دلبندتان فیزیوتراپی حتما در منزل انجام شود.

- در صورت درد می توانید از داروهایی که پزشک تجویز کرده مثل شربت استامینوفن یا شربت پرومتازین استفاده نمائید.

- وجود موانع فیزیکی بخصوص پله و حمام ممکن است کودک عزیز شما را برای راه رفتن و مراقبت از خود محدود کند لطفا محیط منزل را هنگام ترخیص برای کودک دلبندتان به شکل مطلوب درآورید.

- ملاقات های پیگیری با پزشک کودک دلبندتان را به موقع انجام دهید.

برگرفته از : آتش زاده شوریده







انواع قالب گچی

مطالب مرتبط