تاریخ انتشار: 13 بهمن 94 | بازدید: 1925 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

ماساژ کودکان

در زمانهای گذشته والدین ایرانی به ماساژ دادن کودکان خود اهمیت زیادی قائل بودند و در هر فرصتی هرچند به صورت نامرتب از آن استفاده می کردند و هر دو (کودک و والدین ) از آن لذت می بردند . در حال حاضر اهمیت ماساژ روز به روز برای پزشکان روشن می شود و توصیه آن به والدین رو به گسترش است زیرا این کار مهم بدون عارضه بوده و فواید زیادی به کودک و والدین دارد و در دسترس همگان نیز هست.

ماساژ دادن فرصتی است برای برقراری ارتباط بین والدین و کودک ( تماس پوست به پوست .چشم به چشم . تماس کلامی و عاطفی ) و در موارد زیر به تکامل کودکان کمک می کند:

1-تاثیر در میزان شناخت و هوش از طریق تحریک مغز برای رشد . بازسازی مغز و هماهنگی از طریق تحریک اعصاب موجود در پوست . اندام ها و سر و صورت .

2-موثر در اختلالات حرکتی از طریق تحریک مغز برای رشد و بازسازی مغز . تقویت عضلات و ایجاد انعطاف در عضلات و تاندون ها و تقویت حرکات تعادلی .

3-کمک به برطرف شدن اختلالات رفتاری و کاهش گریه مداوم اختلال خواب اختلال تغذیه با شیر مادر و غذای کمکی . بیش فعالی .(اوتیسم) و برقراری وابستگی از طریق تحریک نواحی عاطفی مغز.

4-کمک به برطرف شدن بیماری های جسمی مثل یبوست .خشکی پوست .دردهای لثه . گرفتگی مجاری اشکی . (اسپاسم های ) ناشی از فلج مغزی و اختلالات بینائی و شنوائی.

مغز مثل یک کامپیوتر عمل می کند و اطلاعات محیط از طریق بینائی .شنوائی. حس لامسه . چشائی و بویائی وارد مغز می شود سپس در مغز فرایند خاصی را طی کرده و پاسخ های مناسبی در مقابل اطلاعات وارد داده می شود . در ماساژ اطلاعات زیادی از راه پوست داده می شود و زمانی که والدین در زمان ماساژ با کودک خود صحبت و یا بازی می کنند داده ها علاوه بر راه لامسه از راه چشم و شنوائی نیز وارد مغز کودک می شوند و در همین زمان به خاطر ارتباط محبت آمیز سیستم عاطفی مغز نیز تحریک می شود و در نتیجه مغز کودک فعال شده و کارکرد بهتری پیدا می کند . این تحریکات در افزایش دندریت ها (شاخه های ارتباطی سلول های عصبی ) مخصوصا در 2 سال اول زندگی . افزایش سرعت انتقال داده ها در مغز از راه بهبود میلین سازی (پوشش سلول های عصبی ) و بازسازی سلول ها ی مغزی بخصوص در بیمارانی که مغز آنها در اثر عوامل مختلف آسیب دیده است بسیار موثر است.




برگرفته از :کتاب چگونگی رشد.تکامل و مشکلات رفتاری کودکان خود را مدیریت کنیم (دکتر علیرضا نیک نیاز متخصص بیماریهای کودکان)

ماساژ کودکان
برچسب ها:

مطالب مرتبط