تاریخ انتشار: 29 ارديبهشت 95 | بازدید: 2232 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آمادگی برای پایان دادن به تغذیه با شیر مادر

انجمن متخصصان اطفال آمریکا تغذیه با شیر مادر تا سن یکسالگی را برای نوزادان توصیه کرده است.اگر چه شیر مادر برای نیازهای تغذیه ای کودک کافی نیست اما آسایش و آرامش و لذتی که کودک از شیر خوردن دریافت می کند بسیار شگرف و اعجاب انگیز است. بیشتر کودکان یکساله هنوز نیازمند مکیدن هستند و ادامه تغذیه با شیر مادر به ارضای این حس و این نیاز کمک می کند.
عده ای از مادران به ادامه شیر دادن علاقه مند هستند ولی نه به دفعاتی که کودک میل دارد. سعی کنید در طی چند روز از چگونگی شیر خوردن کودک الگویی بدست آورید. در طول روز اوقاتی وجود دارد که به نظر می رسد کودکتان از شیر خوردن آرامش زیادی پیدا می کند. گاهی وقتی دلتنگ یا بی حوصله است یا نیاز به توجه بیشتری دارد تقاضای شیر می کند. هر یک از این تقاضاها می¬تواند
به روش های دیگری به جز شیرخوردن از سینه مادر پاسخ داده شود.
هنگامی که کودک غمگین یا ناراحت است با چند کلمه حرف و یا در آغوش گرفتن به او آرامش دهید. همچنین می¬توانید تعداد دفعات شیردهی را بوسیله تعیین ساعات مشخصی محدود کنید. بیشتر کودکان بعد از چند روز به این محدودیت¬ها عادت می¬کنند.
چگونه کودک را از شیر بگیرید:
1- برای این کار یک مهلت چندین هفته ای قائل شوید.
2- زمانی که قصد سفر وکسب تجربه جدید دارید و یا لحظات اضطراب زایی در پیش روی دارید این کار را انجام ندهید.
3- کار را با توقف شیردادن در زمانی که برای کودک کمتر لذت بخش و یا آرامش دهنده است شروع کنید. بوسیله بازی کردن،قدم زدن کوتاه مدت، غذای میان وعده و یا با در آغوش گرفتن ذهن او را از مساله منحرف کنید.
4- عمل حذف وعده ها ی شیر دادن را تا موقعی که طفل کاملا از شیر گرفته شود، ادامه دهید.
5- دقت کنید که در زمان های دیگر، به روش های دیگر به کودک توجه زیادی نشان دهید و او را ناز و نوازش کنید. اگر بعد از قطع شیر دهی، پستان هایتان به مقدار ناراحت کننده ای پر شدند، مقدار کمی از شیر را بدوشید تا فشار شیر کم شود. اگر شیر زیادی بدوشید روند تولید شیر تقویت می شود. با از شیر گرفتن کودکتان احتمالا تا چند روز به خاطر از دست دادن رابطه لطیفی که با فرزندتان داشته اید، احساس غم و اندوه می کنید، این احساس در طول چند هفته برطرف می شوند. چون احساس می کنید مانند قبل از تولد کودکتان پرانرژی و فعال شده اید.

برگرفته از : کتب روانشناسی کودک
آمادگی برای پایان دادن به تغذیه با شیر مادر
برچسب ها:

مطالب مرتبط