تاریخ انتشار: 16 خرداد 95 | بازدید: 1600 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

خواب در کودکان

بیشتر بچه های دوساله دلیلی نمی بینند که شب ها بخوابند مگر آن که از شدت خستگی به خواب روند. کودک دو ساله حتی وقتی خسته است در برابر خواب مقاومت می کند و در اثر خستگی، غرغرو و تحریک پذیر می شود. دو ساله ها در هر بیست و چهار ساعت به حدود سیزده ساعت خواب نیاز دارند. کودکی که شب به اندازه کافی خوابیده برای بیدار شدن به کمک والدین نیاز ندارد و بعداز ظهرها بین یک تا سه ساعت می خوابد.
* اولین قدم برای این که کمک کنید شب ها کودک خوب بخوابد این است که با ساير اعضاء خانواده در طول روز یا شب تعامل بيشتري داشته باشد. چرا كه اگر تعامل فقط موقع خواب کودک باشد برای هر دو طرف سخت است که دست از دیگری بکشد.
* کودکی که برای وقت خواب خود برنامه منظمی دارد خیلی راحت¬تر از كودكي می خوابد که برنامه شبانه اش غیر قابل پیش بینی است.
* بهتر است هر کودک نیم ساعت قبل از خواب یک سری کارهای ثابت مخصوص خواب انجام دهد شامل: حمام کردن،شستن دست و صورت، پوشیدن لباس خواب، قصه گفتن، خواندن ترانه، شب بخیر گفتن، بوسیدن و در آغوش گرفتن والدین و شب بخیر گفتن به همه عروسک ها.
* روشن گذاشتن چراغ خواب به کودک کمک می کند که از فاصله بین روز و شب عبور کند.
* ابراز ترس در بچه های دو ساله هنگام خواب امری رایج است. در اين مواقع به گرمی به او محبت کنید و نسبت به او عکس العمل نشان دهید، به آرامی به او اطمینان دهید که مواظبش هستید و به او بگویید حالا باید بخوابد اما فردا می توانید باز هم با هم صحبت کنید. ترس¬های مداوم ممکن است نشانه این باشد که چیز دیگری فرزندتان را آزار می دهد.
* اگر کودک در میانه شب به اتاق شما می آید به آرامی او را به اتاق خودش برگردانید و سعی کنید تا او در محل خواب خود به خواب رود. این روند اگر چندین بار ادامه یابد او خواهد پذیرفت که باید به قانون خوابیدن در اتاق خودش تن بدهد.
* بسیاری از دو ساله¬ها طی روز در برابر چرت زدن مقاومت می¬کنند. برای خواب نیمروز هم می توانید با انجام کارهای آیینی مثل، پخش نوار موسیقی یا قصه به کودک کمک کنید که آرام دراز بکشد و بخوابد. در طول اين سال به علت رشد کودک و یا رویدادهای روزانه الگوی خواب کودک تغییر می کند.


برگرفته  از : کتب روانشناسی کودک
خواب در کودکان
برچسب ها:

مطالب مرتبط