تاریخ انتشار: 17 خرداد 95 | بازدید: 1571 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

انضباط در کودکان

انضباط به معناي اين است که خوش رفتاری تشویق شود و بعضی اوقات رفتار نادرست کودک قطع گردد.آموزش انضباط در سه حيطه مي تواند انجام گيرد:
* انتظارات واقع بینانه
باید بدانید که اگر به کودک خود رفتار خوب و بد را آموزش ندهید فرق بین اين دو را تشخیص نمی دهد. بچه ای که برای رفتار خویش تحسین و تایید می شود نسبت به بچه ای که فقط مورد مواخذه قرار می گیرد انگیزه بیشتری برای خوش رفتاری دارد. کودکان را در حین انجام کارهای خوب تشويق كنيد، رعایت قوانین و همکاری با شما در بعضی موارد مانند موقعی که مهمان دارید، نوزاد تازه ای به دنیا آورده اید یا پرستار کودک را عوض کرده اید برای کودک مشکل است. اگر چنان چه از تشويق مشابهی برای انضباط بخشیدن به کودک استفاده كنيد ساده تر از پس رفتارهای وی بر می-آیيد. اگر می¬خواهید به شیوه ای متفاوت از آن چه خودتان بار آمده¬اید، کودکتان را بزرگ کنید باید کمی وقت بگذارید و شیوه¬های مختلف دیگر را بررسی کنید.
* تغییر محیط
بچه هایی که روال روزانه ثابتی دارند در مقایسه با بچه هایی که روال زندگی آنها غیر قابل پیش¬بینی است، بیشتر همکاری می¬کنند.
* تعیین حدود
قدم اول تعیین اولویتهاست. هر دو والد فهرستی را تهیه کنند. فهرست شامل رفتارهای خطرناک، رفتارهای آسیب زننده و رفتارهایی که به صورت خاص آزارتان می دهد باشد. هر دو فهرست را مرور کنید و تعدادی از رفتارها را که از نظرتان از همه مهم تر است انتخاب کنید.
* قانون روشنی را درباره هر یک از رفتارها براي فرزندتان مشخص كنيد ( هنگامی که در خیابان قدم می زنیم باید دست مرا بگیری، اجازه نداری که اسباب بازیهایت را پرت کنی، غذا را روی زمین نمی¬ریزی،... ). دستتان را روی شانه او بگذارید، در چشم او نگاه کنید و آرام در مورد قوانين با او صحبت کنید.
* در ابتدا باید در مواقعی كه قانون بایستی رعایت شود و
یا ممکن است زیر پا گذاشته شود به کودک تذکر دهید ”وقتی از ماشین پیاده شدیم می خواهم دستم را بگیری تا در خیابان با هم قدم بزنیم ”،
” مکعبها را آرام زمين مي گذاريم و آنها را پرت نمی کنیم.” بایستی این قوانین را مکرر به فرزندتان یادآوری کنید.
* بگذارید فرزندتان بفهمد که به نکات مثبت رفتار او توجه می¬کنید.“ آفرین که یادت ماند دست مرا بگیری“
* اگر می بینید که فرزندتان می خواهد بدرفتاری کند یا قانونی را زیر پا بگذارد، سعی کنید توجه او را به سویی دیگر هدایت کنید تا مانع کار او شوید. اگر نمی توانید توجه فرزندتان را پرت کنید باید جلوی بدرفتاری او را بگیرید و موثرترین روش از میان برداشتن شیء یا فعالیتی است که مشکل را ایجاد می کند می توانید مکعب¬ها را بردارید و بگویید ”یادت باشد اجازه نداریم مکعب را پرت کنیم“.

برگرفته از : کتب روانشناسی کودک
انضباط در کودکان
برچسب ها:

مطالب مرتبط