تاریخ انتشار: 14 شهریور 95 | بازدید: 1696 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

سینوزیت

سرما خوردگی كودك من به جای اینكه بهتر شود در حال بدتر شدن است. چرا؟ اگر گرفتگی بینی فرزند شما در حال بهتر شدن نیست، ممكن است دچار التهاب یا عفونت سینوسها یا سینوزیت شده باشد. سرماخوردگی تنها عامل مستعد كننده و ایجاد كننده سینوزیت نیست. بچه های مبتلا به آلرژی دستگاه تنفسی خیلی مستعد ابتلا به عفونت سینوس هستند بدون اینكه سرما خورده باشند.

اگر فرزند شما مبتلا به سینوزیت شود، باید چند علامت یا تمام علائم زیر را داشته باشد:

  •  گرفتگی بینی كه برای 10 روز یا بیشتر طول بكشد.
  •  ترشحات غلیظ زرد یا سبز رنگ از بینی.
  •  سرفه در طی روز كه شب هنگام بدتر شود.
  •  تورم اطراف بینی و چشمها كه اغلب كبود و براق به نظر می رسد.
  •  درد در گونه یا پشت پیشانی و بینی
  •  شروع تب خفیف
اگر شما شك دارید كه فرزندتان سینوزیت دارد همین الان او را نزد پزشك ببرید زیرا جهت درمان سینوزیت و پاك شدن سینوسها باید آنتی بیوتیك بگیرید.

چطور سرماخوردگی یا آلرژی میتواند موجب سینوزیت شود؟

با كمی اطلاعات و دانش در مورد آناتومی بدن می توانیم بفهمیم چقدر راحت و آسان سینوسها عفونی می شوند. سینوسها حفره هایی خالی هستند كه از هوا پرشده اند و در بالا و زیر چشمها و دو طرف بینی قرار گرفته اند و تنها راه خروجی آنها به داخل فضای بینی است. وقتیكه شما سرماخوردگی یا آلرژی دارید، لایه و پوشش نازك و طبیعی دیواره سینوس شما متورم می شود. بعضی اوقات این تورم مسیر بین سینوس و بینی را مسدود میكند و مشكلات از اینجا شروع می شود. سینوسها مكانی گرم، مرطوب و تاریك هستند و این شرایط برای رشد باكتری بسیار مناسب است. وقتیكه تجمع و رشد باكتری به اندازه كافی رسید آنگاه شما مبتلا به سینوزیت شده اید.

سینوزیت چگونه درمان می شود؟

فرزند شما لازم است برای 3-2 هفته آنتی بیوتیك بگیرد. اگر بعد از این مدت علائم فروكش نكرد و بهتر نشد و یا مجددا عود كرد، پزشك فرزندتان ممكن است آنتی بیوتیك دیگری را برای او تجویز كند. خوشبختانه در نهایت، آنتی بیوتیكی كه سینوزیت او را درمان كند پیدا می كنید. بعضی اوقات سینوزیت ممكن است مقاوم شده باشد مثل عفونت گوش، آنگاه درمان آن مشكل می شود.

اگر فرزند شما از سینوزیت مزمن رنج می برد، ممكن است بیماریی زمینه ایی، مثل آلرژی تشخیص نداده و درمان نشده، داشته باشد. بعضی از مشكلات آناتومی بینی كه مانع تخلیه ترشحات می شود مثل انحراف بینی یا عفونت مزمن آدنوئید (بافت لنفاوی پشت بینی) كه سبب نفوذ باكتری داخل سینوس می شود، می توانند زمینه ساز ابتلا به سینوزیت در كودكان باشند. برای درمان چنین مواردی ممكن است پزشك معالج فرزندتان او را به یك متخصص گوش و حلق و بینی معرفی كند.

پزشك متخصص گوش و حلق و بینی ممكن است توصیه كند كه رادیوگرافی یا سی تی اسكن از سینوس های فرزندتان بگیرد و سپس درمان های مخصوص را شروع كند. درمانهای مختلفی كه ممكن است در این موارد ارائه شوند عبارتند از شستشوی سینوسها (شستشوی سینوسها با محلول سالین زیر بیهوشی عمومی)، جراحی و برداشتن آدنوئید (بعضی اوقات همزمان با شستشوی سینوسها انجام می شود) و یا جراحی آندوسكوپیك سینوسها (روشی كه كمی تهاجمی تر از روش های قبلی است. در این روش مسیری كه تخلیه طبیعی سینوسها از طریق آن به داخل بینی انجام می شده و حالا مسدود شده است را جراحی می كنند تا سینوسها كمتر دچار انسداد شوند).

برای پیشگیری از سینوزیت چه كاری می توان انجام داد؟

ازآنجا كه سینوزیت در واقع یك عفونت ثانویه است كه معمولا به دنبال سرماخوردگی ها یا آلرژی ها رخ می دهد، شما می توانید با درمان اولیه این بیماریها از ابتلا به سینوزیت جلوگیری كنید.

بطور مثال وقتی كه فرزندتان سرماخوردگی دارد فضای خانه را مرطوب نگه دارید. رطوبت از التهاب و ضخامت دیواره سینوس جلوگیری می كند و ترشحات را رقیق نگه می دارد. همینطور مایعات فراوان به فرزندتان بدهید، نوشیدن مایعات فراوان نیز همین اثر را دارد. اگر مشكوك هستید كه فرزندتان مبتلا به آلرژی است در مورد روشهای مختلف درمان دارویی و تغییرات محیطی كه می توانید برای فرزندتان انجام دهید با پزشك مشورت كنید. ابتلای طولانی مدت به آلرژی زمینه مساعدی را جهت ابتلا به سینوزیت فراهم می كند و درمان آلرژی در پیشگیری از سینوزیت موثر است. خانه خود را پاك و عاری از مواد آلرژی زا نگه دارید. مثل دود سیگار، گرد و غبار و ذرات سوخته. زیرا این مواد سبب تحریك دیواره سینوس و انسداد مسیر آن به بینی می شوند كه خود زمینه ساز التهاب سینوسها و سینوزیت است.

نهایتا اگر فرزند شما مبتلا به سینوزیت شده خیلی نگران نشوید زیرا بیماری نسبتا شایعی است و هر سال میلیونها نفر مبتلا به سینوزیت می شوند كه خوشبختانه راههای پیشگیری و درمان زیادی نیز دارد.







برگرفته از : سایت پزشکی نی نی سایت
سینوزیت
برچسب ها:

مطالب مرتبط