تاریخ انتشار: 11 اسفند 95 | بازدید: 2520 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

داروهای سرماخوردگی برای کودکان ضرر دارد؟

داروهای بدون نسخه سرماخوردگی درمان موثری برای سرماخوردگی نیستند ، سرماخوردگی را درمان نمی کنند و استفاده از آنها کمک نمی کند سرماخوردگی زودتر درمان شود . حتی ممکن است عوارض جانبی مانند افزایش ضربان قلب و تشنج نیز در پی داشته باشند. اگر می خواهید به کودک زیر 2 سال داروی سرماخوردگی بدهید ، حتما با مشورت پزشك باشد . 2 دارو با مواد تشکیل دهنده مشابه را هم زمان به کودک ندهید. داروهای آنتی هیستامین ، ضد التهاب ومسکن ممکن است ترکیب های مشابه داشته باشند.

آنتی بیوتیک ها برای مبارزه با عفونت های باکتریایی استفاده می شوند اما بر ویروس هایی که باعث ابتلا به سرماخوردگی می شوند هیچ تاثیری ندارند ، بنابراین اگر کودکتان سرماخورده است ، مصرف آنتی بیوتیک هیچ کمکی به او نخواهد کرد فقط با استفاده از آنتی بیوتیک در دوران کودکی احتمال مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها در آینده بیشتر می شود.



چطور کمک کنیم تا حال کودک بهتر شود؟

برای سرماخوردگی درمان دارويي خاصي وجود ندارد اما انجام برخی کارها کمک می کند تا کودک احساس بهتری داشته باشد.

·        به او مایعات بدهید. مایعاتی مانند آب ، آبمیوه و سوپ می توانند به نرم کردن خلط ها کمک کنند.

·        کودک را تشویق کنید سرفه کند ، سرفه کردن به خارج شدن خلط از راههای هوایی کمک می کند . اگر کودک برای سرفه کردن به کمک نیاز دارد ، او را روی پای تان بنشانید ، بدنش را حدود 30 درجه به سمت جلو خم کنید و به آرامی به پشتش ضربه بزنید.

·        برای کودکان کوچک تر ، از فینگیر(پوار بيني) استفاده کنید . این وسیله خلط ها را از بینی بیرون می آورد . قسمت حباب را فشار دهید ، نوک وسیله را آهسته در یک سوراخ بینی قرار دهید و به آرامی حباب را رها کنید.

·        راه های تنفسی را مرطوب نگه دارید . یک دستگاه بخور سرد يا گرم در اتاق کودک قرار دهید . برای پیشگیری از رشد قارچ ها ، آب دستکاه را هر روز عوض و طبق دستورالعمل سازنده دستگاه را تمیز کنید . بخار حمام گرم هم می تواند کمک کننده باشد . قطره بینی نیز به بیرون آمدن خلط ها و ترشحات بینی و تنفس بهتر کودک کمک می کند.

·        گلودرد را تسکین دهيد ، در کودکان بالای 4 سال غرغره آب نمک یا مکیدن یک آبنبات سفت یا آبنبات های سرماخوردگی گلودرد را تسکین میدهد . عسل هم خاصیت ضد سرفه دارد. برای کودکان 2 تا 5 سال ، نصف قاشق چای خوری ( معادل 5/2 میلی لیتر ) برای کودکان 6 تا 11 سال ، 1 قاشق چایخوری ( معادل 5 میلی لیتر ) و برای کودکان بالای 12 سال از 2 قاشق چای خوری ( معادل 10 میلی لیتر ) عسل استفاده کنید. با توجه به خطر مسمومیت غذایی نادر اما مهلک " بوتولیسم " در نوزادان ، هرگز به کودکان زیر یک سال عسل ندهید.

·        کودک را به استراحت تشویق کنید . اگر تب داردیا به شدت سرفه می کند ، لازم است در خانه بماند و استراحت کند.                                                                        

بر گرفته از : معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي بيرجند

كميته تجويز و مصرف منطقي دارو

داروهای سرماخوردگی برای کودکان ضرر دارد؟

مطالب مرتبط