تاریخ انتشار: 23 فروردين 95 | بازدید: 1732 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

جدا شدن از پدر و مادر

یکی از کارهایی که شما و کودکتان باید در آن مهارت پیدا کنید، آموختن خداحافظی از یکدیگر است. لازم است شما و کودکتان بیاموزید چگونه احساس ناراحتی و غم کنید، چگونه با احساس غمگین بودن کنار بیایید و سپس دوباره به یکدیگر ملحق شوید. کودکان چه در دوران نوزادی و چه در زمانی که در مهد کودک به سر می برند، برای آموختن خداحافظی به زمان و کمک نیاز دارند.
واکنش های متفاوت کودک به دوری از والدین نشان دهنده این نیست که یک کودک به والدینش کمتر وابسته است و کودک دیگر وابستگی بیشتر دارد و از جدایی می ترسد، بلکه چگونگی تطبیق پذیری کودکان برای هماهنگی با محیط، کاملاً متفاوت است و والدین باید به این تفاوت¬ها احترام بگذارند.
اگر قرار است پرستاری در خانه از کودک مراقبت کند، بهتر است ابتدا مدتی را با کودک بازی کند و سپس شما برنامه های روزمره را به پرستار و کودک توضیح دهید. حتماً برای احساس امنیت، پتوی آشنا یا عروسک پشمالوی کودک را در اختیارش قرار دهید.
زمان فرا رسیدن ترک منزل، وسایل تان را جمع کرده و خارج شوید، حتی اگر کودک گریه کرد. در صورتی که بی سر و صدا محل را ترک کنید، کودک درک نمی کند شما از منزل بیرون رفتید و ممکن است فکر کند شما واقعاً ناپدید شده اید. اولین غیبت خود را کوتاه کنید.
اگر کودک یکساله خود را به مهد کودک می سپارید، هر چقدر این انتقال تدریجی باشد، جدایی از شما برای او آسان تر خواهد بود.

در اولین روز جابجایی، می توانید تمام وقت با کودکتان باشید. به تدریج ساعاتی را که در کنار او نیستید، افزایش دهید. ممکن است مراقبین مهد با این شیوه مخالفت کنند و ترک یکباره کودک را روش مفیدتری بدانند. اگر احساس می کنید به همان اندازه که کودک ناراحت است، شما هم ناراحت هستید، تعجب نکنید. گاهی والدین مدت کوتاهی بعد از ترک منزل یا مهد کودک وقتی دوباره به آنجا برمی گردند، متوجه می شوند کودک به قدری سرگرم بازی است که ورود پدر یا مادر را متوجه نمی شود و یا حتی با کج خلقی کودک مواجه می شوند. بعد از یک جدایی، بهترین راه دیدار دوباره کودکتان، توجه کامل به اوست و این به معنای نادیده گرفتن نامه¬های رسیده، پیامهای تلفنی و آماده سازی شام است. والدین موفق، بیان می دارند که اگر پس از ورود به منزل، بلافاصله به مدت 15 دقیقه با کودک بازی یا او را ناز و نوازش کنند، کودک آرامش لازمه را پیدا می کند و می تواند اجازه دهد والدین نیز آرامش یابند.
لزومی ندارد احساس کنید ترک فرزندتان تنها به این خاطر است که زمانی برای خودتان داشته باشید، بلکه این کار زمینه مناسبی را برای آشنایی وی با سایر بزرگسالان و داشتن تجربه های جدید، فراهم می کند.
جدا شدن از پدر و مادر

مطالب مرتبط