تاریخ انتشار: 16 اسفند 95 | بازدید: 1619 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

واکنش های والدین در برابر افتادن کودکان بر زمین

واکنش های والدین در مقابل زمین خوردن فرزندانشان با نگرانی و اضطراب همراه است مبادا فرزندشان دچار شکستگی و ضربه و آسیب دیدگی شده باشند اما در زمان هایی که زمین خوردن این کودکان سطحی و خفیف است بهتر است به سمت آن ها نروید و واکنش های ناگهانی از خود نشان ندهید تا فرزندتان یاد بگیرد روی پای خود بایستد و از جا بلند شود .



فرزند من از روی دوچرخه خود به زمین افتاده است. چه ­کاری باید انجام دهم؟

به عنوان مثال، اگر فرزندتان از روی دوچرخه، تجهیزات زمین بازی، و یا کابینت آشپزخانه به زمین خورده است، شما باید به منظور پی بردن به آسیبهای احتمالی  به بررسی کامل وی بپردازید (به خصوص اگر بر روی سر  یا پشت خود به زمین افتاده باشد).

باید اطمینان حاصل کنید که فرزندتان هیچ گونه جراحت جدی اعم از شکستگی استخوان، ضربه مغزی و یا سایر آسیب های داخلی از قبیل صدمه­ ی جدی به سر (مانند شکستگی استخوان جمجمه یا آسیب درون جمجمه­ ای) ندارد.

اگر فرزندتان خوب به نظر می رسد و عملکرد وی طبیعی است، احتمالاً آسیب جدی به وی وارد نشده است. بنابراین خدا را شاکر باشید، اما محض احتیاط برای ۲۴ ساعت آینده به دقت او را مورد مشاهده قرار دهید، به خصوص اگر بر روی سر خود به زمین خورده باشد.

توصیه­ های احتیاطی: اگر شما درباره­ ی شدت سقوط فرزندتان نگران و ناراحت هستید، مثلاً اگر فکر می ­کنید که دچار صدماتی شده است و یا اگر فرزندتان تحریک ­ پذیر و یا گیج به نظر می­رسد، برای انجام بررسی­ های دقیق­ تر او را نزد پزشک ببرید.

ضرورتی به بیدار نگه داشتن فرزندتان وجود ندارد، با این حال در صورتی که بیدار بماند، نظارت عملکرد او آسان­تر خواهد بود.


در چه صورتب باید با اورژانس تماس بگیرم و یا فرزند خود را به بخش اورژانس برسانم؟

اگر بدنبال سقوط فرزندتان هریک از موارد ذیل را تجربه نمود، با اورژانس تماس بگیرید:

  • از دست دادن هوشیاری. اگر فرزندتان نفس نمی کشد، در حالی که شما به احیاء قلبی- ریوی (CPR) وی می ­پردازید از فرد دیگری بخواهید تا با اورژانس تماس بگیرد. در صورتی که تنها هستید، ابتدا به مدت دو دقیقه به احیاء فرزندتان پرداخته  و سپس خودتان با اورژانس تماس بگیرید.
  • خونریزی که شما قادر به توقف آن نیستید
  • تشنج
در صورتی که شما متوجه وجود هر یک از موارد زیر شدید فرزند خود را به اورژانس برسانید و یا با پزشک او تماس بگیرید:

  • علائمی از شکستگی استخوان، از جمله تغییر شکل آشکار، مانند مچ دستی که به صورت نامناسبی خم شده است و یا بازو یا ساق پایی که خارج از محور به نظر می ­رسد.
  • نشانه های شکستگی احتمالی جمجمه: وجود ناحیه­ ای نرم و متورم بر روی پوست سر، به خصوص در طرفین سر (بالا یا پشت گوش)، پیدایش خون در سفیدی چشمان و یا خروج مایعی مایل به رنگ صورتی یا خون از بینی یا گوش.
  • نشانه هایی از ضربه مغزی، مانند استفراغ مداوم، خواب آلودگی بیش از حد، سردرد، سرگیجه، و از دست دادن حافظه (به عنوان مثال، فراموشی سقوط)
  • نشانه هایی از آسیب احتمالی مغز، مانند تغییراتی در اندازه مردمک چشم و حرکات غیر عادی چشم
  • گریه طولانی یا جیغ و داد، که می­ تواند نشانگر وجود آسیب­ های داخلی مانند خونریزی شکم باشد.

در صورتی که ورمی بر روی فرزند من بوجود آید، باید چه کار کنم؟

پیدایش ورم بر روی سر به خصوص در کودکان فعال امر شایعی است.اگر چه وجود ورم بر روی سر خطرناک به نظر می ­رسد، ولی لزوماً به معنی وارد آمدن آسیب جدی بر سر کودکتان نمی ­باشد. زمانی که  ورمی بر روی سر بوجود می­ آید، بخش عمده­ ی آن از پوست سر به بیرون می­ زند، زیرا جمجمه فقط اندکی در زیر پوست قرار دارد.

برای کمک به کاهش تورم، کیسه یخی (یا مقدار کمی از یک کیسه­ ی حاوی نخود فرنگی منجمد) را درون یک حوله نازک و یا پوشک بچه بپیچید و آن را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در طی یک ساعت یا بیشتر و بطور متناوب بر روی ناحیه متورم نگه دارید. در آغوش گرفتن و نوازش فرزندتان و یا خواندن داستانی برایش در طی این مدت می­ تواند حواس کودکتان از سرمای ناشی از یخ و ناراحتی حاصل از آن منحرف نماید.

اگر تصور می­ کنید فرزندتان بدلیل وجود تورم ناراحت می­ باشد، شما می­ توانید دوز مناسبی از استامینوفن یا ایبوپروفن را به او بدهید. هرگز در چنین شرایطی از آسپرین برای فرزندتان استفاده نکنید، زیرا می­ تواند به بیماری نادر اما خطرناکی مانند سندرم ری منجر شود.


فرزند من کودک فعالی است و بسیار زمین می ­خورد. چگونه می توانم از وارد آمدن جراحات جدی بر جسم او پیشگیری نمایم؟

جنب و جوش در اطراف و یادگیری اسکیت بازی و دوچرخه سواری همگی بخشی از روال طبیعی دوران کودکی هستند و تجربه ضربه­ های کوچک و کبود شدن ­ها امر اجتناب ناپذیری است. با این حال، همین زمین خوردن­ها علت اصلی جراحات کودکان است، در حالیکه یک سوم (۳/۱) این قبیل حوادث قابل پیشگیری است.

هر آنچه می ­توانید برای حفظ ایمنی فرزندتان انجام دهید، از جمله اینکه:

  • اطمینان حاصل کنید که فرزند شما در حین دوچرخه سواری، اسکیت، اسکیت بورد و یا ورزش ­های گروهی، لباس و تجهیزات محافظ و مناسبی می­ پوشد.
  • هنگام یادگیری مهارت­ جدیدی قوانین ایمنی کلی را به وی بیاموزید.
  • از ترمزهای فرش در زیر تمامی فرشهای منزل استفاده کنید، و یا در صورت امکان فرشهای منزلتان را حدف کنید.
  • یک زیرپایی فاقد لغزش در وان حمام  قرار دهید تا از سر خوردن او در زمان استحمام جلوگیری نمایید.
  • پله­ های منزلتان را خالی از اشیاء نگه دارید زیرا ممکن باعث سر خوردن فرزندتان بشوند.
  • از محفاظ­ های پنجره استفاده نمایید.
  • صندلی ها و سایر مبلمانها را به دور از پنجره نگه دارید.
  • اطمینان حاصل کنید که فرزندتان هنگام بازی در زمین بازی تحت نظارت و مراقبت است. به دنبال زمین بازی­ هایی با سطوح خوب و مناسب باشید، مانند سطوح پوشیده شده با لاستیکهای خرد شده، کودهای گیاهی، تراشه های چوب یا شن و ماسه (به جای چمن و خاک).



برگرفته از : سایت پزشکی دکتر سلام
واکنش های والدین در برابر افتادن کودکان بر زمین

مطالب مرتبط