تاریخ انتشار: 12 دی 94 | بازدید: 2377 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

کبودی لب ها در کودکان نشانه چیست؟

بچه دار شدن برای اولین بار خیلی لذت بخش است اما در عین حال می تواند نگران کننده هم باشد؛ به خصوص وقتی نوزاد شما برای اولین بار بیمار می شود. اگر علائم بیماری های مهم نوزادان را نشناسید، ممکن است هول شوید و دست و پای تان را گم کنید. بعضی از پدر و مادرها با دیدن یک جوش قرمز روی پوست نوزادشان یا با شنیدن صدای یک سرفه از دهان چنان به ترس و وحشت می افتند که نمی توانند درست تصمیم بگیرند اما شما چگونه می توانید تشخیص دهید که کدام مشکل جدی است و کدام نه؟ آیا می توانید برای حل این مشکل تا فردا صبح صبر کنید و بعد به مطب پزشک بروید؟ یا باید همین الان شال و کلاه کنید و بچه را به اورژانس بیمارستان برسانید؟ مطلب زیر ۶ علامت جدی و مهم را به شما یاد می دهد که هیچ وقت نباید از آن ها به سادگی بگذرید.





وقتی سخت نفس می کشد

اگر متوجه شدید نوزاد برای نفس کشیدن به سختی تلاش می کند، به شکلی که تند تند و به شدت نفس می کشد و همچنین عضلات قفسه سینه او به شدت بالا و پایین می روند و پره های بینی نوزاد مدام تکان می خورند، حتما این نشانه را جدی بگیرید.

نشانه چیست؟

در برخی از بیماری ها به خصوص بیماری های ریوی مانند ذات الریه ممکن است نوزاد دچار چنین حالتی شود. در درجه اول نوزاد به شدت تلاش می کند تا نفس بکشد اما اگر به موقع برای درمان او اقدام نکنید، ممکن است دچار خستگی شده و نتواند برای تنفس تلاش کند.

چه باید کرد؟

باید هر چه سریع تر با پزشک کودک تان تماس گرفته یا نوزاد را به اورژانس برسانید.





زمانی که رنگ زرد خطرناک می شود

زردی همیشه خطرناک نیست، ولی اگر زردی نوزاد شما به جای کاهش یافتن و برطرف شدن، در حال بدتر شدن است، باید آن را جدی بگیرید.

نشانه چیست؟

در بدن همه ما ماده زرد رنگی به نام «بیلیروبین» تولید می شود که باید از بدن دفع شود و وظیفه این کار بر عهده کبد است اما نوزادان در اوایل تولد، کبد ضعیفی دارند که قادر نیست این ماده را از بدن شان دفع کند. به همین دلیل بیلیروبین در بدن آن ها جمع می شود و باعث زرد شدن پوست آن ها می شود. اگر این زردی از حد خاصی بالاتر رود، روی مغز نوزاد اثر می گذارد و ممکن است باعث تشنج و عقب ماندگی ذهنی کودک شود.

چه باید کرد؟

اگر متوجه زردی نوزادتان شدید، باید او را نزد پزشک ببرید. بیشتر پزشکان پیشنهاد می کنند که برای کمتر شدن زردی به نوزادتان بیشتر شیر بدهید تا بتواند مقداراضافی بیلیروبین را از بدن خود دفع کند. همچنین شما باید چندبار طی چند روز متوالی به پزشک مراجعه کنید تا روند کاهش یا افزایش بیلیروبین را زیر نظر بگیرد. اگر زردی نوزاد همچنان رو به افزایش بود، قدم بعدی آن است که از نوردرمانی کمک بگیرید و اگر این روش هم جواب نداد، خون نوزاد باید تعویض شود. اما خوشبختانه اگر شیردهی بیشتر و نوردمانی را به موقع انجام دهید، به ندرت نیاز به این کار خواهد بود. بیشتر نوزادان می توانند بعد از چند هفته کبدی قوی داشته باشند و از شر زردی خلاص شوند.





استفراغ سبز رنگ نشانه چیست؟

نوزادان زیاد استفراغ می کنند و استفراغ آن ها هم دلایل زیادی دارد. مثلا اگر سرفه شدید بکنند، یا گریه آن ها شدید شود، یا بیش از حد به آن ها شیر داده باشید، ممکن است استفراغ کنند. اما بالا آوردن مایع شفاف سبزرنگی که شبیه صفراست، یا بالا آوردن استفراغی که در آن دانه های قهوه ای مایل به سیاه دیده می شود، نشانه های بدی هستند و باید جدی گرفته شوند.

نشانه چیست؟

استفراغ سبزرنگ صفراوی نشانه آن است که روده های نوزاد دچار گرفتگی شده اند و استفراغی که در آن دانه های پررنگ شبیه دانه های قهوه دیده شود نشانه خونریزی در معده نوزاد است. همچنین استفراغ کودک به دنبال خوردن ضربه به سر، نشانه بدی است و نیاز به پیگیری دارد.

چه باید کرد؟

اگر متوجه این علائم شدید، از خوراندن مواد خوراکی به او خودداری کنید و نوزاد را به نزد پزشک یا بیمارستان ببرید.





برای تب بالای ۳۸ درجه چه کنیم؟

اگر نوزاد شما کمتر از ۳ ماه سن دارد و درجه دمایی که از راه مقعد اندازه گیری کرده اید، بالاتر از ۳۸ درجه است، نباید تب او را نادیده بگیرید.

نشانه چیست؟

تب در نوزادان، علامت بیماری های زیادی می تواند باشد. از یک سرماخوردگی ساده تا بیماری مننژیت. به همین دلیل هم هست که پزشکان تب را در کودکان زیر ۳ ماه، بسیار جدی دنبال می کنند تا دلیل آن را مشخص کنند.

چه باید کرد؟

درصورتی که متوجه دمای مقعدی ۳۸ درجه یا بالاتر شدید، حتما با پزشک کودک تان تماس بگیرید. در این سن، لازم است کودک در بیمارستان بستری شود و آزمایش های لازم برای او صورت بگیرد تا علت تب او مشخص شود. برای کودکان بالاتر از ۳ ماه که سیستم ایمنی بدن شان تکامل بیشتری پیدا کرده، تب به این حد جدی و خطرناک نیست.





چه زمانی دچار کم آبی می شوند؟

کم آبی یا دهیدراتاسیون، مشکلی است که در این روزهای گرم بیشتر از هر زمان روی می دهد. گرمای بیش از حد هوا سبب می شود تا نوزاد بیش از حد دچار تعریق شده و آب بدنش را از دست بدهد. در این شرایط ادرار نوزاد کاهش پیدا می کند.

نشانه چیست؟

اگر نوزاد شما پوشکش را به مقدار کافی خیس نمی کند، حتما دچار کم آبی شده. برای نوزادان زیر ۶ روز، به ازای هر روز سن، باید یک پوشک خیس ببینید و بعد از آن، دیدن روزی ۶ پوشک خیس نشانه کافی بودن میزان ادرار نوزاد است. یعنی برای یک نوزاد ۳ روزه ۳ پوشک خیس در روز کافی است، برای یک نوزاد ۴ روزه ۴ پوشک خیس و برای نوزادان ۶ روز به بالا روزی ۶ پوشک خیس. سایر علائمی که می توانند کم آبی را به شما هشدار دهند عبارتند از: گود افتادن چشم ها، نداشتن اشک زمان گریه نوزاد و در موارد شدیدتر، حالت بی حالی و خواب آلودگی.

چه باید کرد؟

اگر متوجه چنین علائمی شدید، باید هر چه سریع تر به پزشک کودک تان یا به اورژانس زنگ بزنید. بر خلاف تصور والدین، دادن آب به نوزاد در چنین شرایطی کار صحیحی نیست چون ممکن است باعث شود مواد معدنی موجود در خون نوزاد رقیق شده و نوزاد دچار تشنج شود. اگر با پزشک تماس بگیرید ممکن است دستور تهیه شربت نمک و شکر را به شما یاد داده یا از شما بخواهد پودر ORS یا همان سرم خوراکی برای نوزادتان تهیه کنید. نوشیدن سرم خوراکی به درمان نوزاد کمک می کند.





کبودی لب ها علامت چیست؟

کبود شدن لب ها، زبان و دهان یعنی تغییر رنگ و آبی شدن آن ها نشانه ای است که حتما باید به سرعت به آن رسیدگی شود.

نشانه چیست؟

کبودی لب ها و دهان نشانه آن است که تنفس نوزاد شما در خطر است و این یعنی اکسیژن کافی به نوزاد نمی رسد.

چه باید کرد؟

اگر این علامت را دیدید بهتر است هر چه سریع تر با اورژانس تماس بگیرید.




برگرفته از : سایت آفتاب


کبودی لب ها در کودکان نشانه چیست؟
برچسب ها:

مطالب مرتبط