تاریخ انتشار: 13 آبان 94 | بازدید: 1254 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

رژیم غذایی کلسیم غنی شده

کلسیم برای رشد و نمو استخوانها و دندانها و انقباض عضلات و قلب –کارکرد عصبی و لخته شدن خون نقش اساسی به عهده دارد . مصرف کلسیم کافی در دوران کودکی و نوجوانی می تواند خطر وقوع از پوکی استخوان در سنین بالا را کاهش دهد. رژیم کلسیم غنی شده در مورد بچه ها و نوجوانان که نیاز به افزایش مقدار کلسیم دارند توصیه می شود تحقیقات جدید نشان داده اند که مصرف کمکی منابع حاوی کلسیم در حین حاملگی به میزان قابل توجهی از خطرات از خطرات افزایش فشار خون بارداری و پره اکلامپسی می کاهد.

تاثیر نوع تغذیه بر کنترل فشار خون در طی دهه گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است که توصیه به مصرف مقادیر کافی غذاهای حاوی کلسیم ، پتاسیم و منیزیم از این جمله است و ارتباط مصرف ناکافی کلسیم با فشار خون به اثبات رسیده است .و در واقع کمبود مصرف این عنصر نیست که بر افزایش فشار خون اثر می گذارد بلکه کمبود ترکیب کلسیم و پتاسیم با هم یکی از مهمترین علل تغذیه ای تازه شناخته شده است . همچنین مصرف کلسیم ممکن است نقش حمایتی در پیشگیری از سرطان روده بزرگ داشته باشد.

فسفر- منیزیوم- روی – پتاسیم به شمارD شیر و فراورده های آن منبع اصلی کلسیم و سایر مواد مغذی از جمله ویتامین

می روند سایر منابع مهم کلسیم شامل سبزیجات برگدار – ماهی ها استخوان دار- غذاهای فرآوری شده و کاربردی مثل آب پرتغال و غلات و حبوبات می باشند با توجه به اینکه منبع اصلی کلسیم است در مواقعی که به دلائل حساسیت به شیر ، بی میلی به آن گیاهخواری و یا عدم تحمل لاکتوز مصرف اینها محدود می شود بایستی برای جلوگیری از کمبود کلسیم برنامه ریزی دقیق غذایی انجام شود . اخیرا مشخص شده حتی مصرف آب معدنی های غنی از کلسیم در کنار سایر مواد غذایی غنی شده ،   می تواند در استحکام و سلامت استخوان ها تاثیر به سزایی داشته باشد . EوKفیتواستروژن ها نظیر سویا و ویتامین های

نوجوانان بویژه دختران بایستی روزانه به مصرف 4 وعده و یا بیشتر از غذاهای حاوی کلسیم غنی شده تشویق شوند (دارای کلسیم در هر وعده )mg بیش از 300

در رژیم غنی از کلسیم ، کودکان باید تا سن 8 سالگی روزانه سه وعده از مواد غذایی را مصرف نمایند. کودکان دو ساله و بزرگتر می توانند از فرآورده های کم چربی بیشتر استفاده کنند. شیر خواران براحتی کلسیم را با مکیدن ، طبق نیازشان تامین می کنند. مقدار مورد نیاز کلسیم به رشد و نمو – تمرین – سطوح هورمونی و مصرف سایر مواد غذایی بستگی دارد جذب کلسیم عمدتا از اثنی عشر صورت می گیرد.



برگرفته از : کتاب تغذیه و رژیم درمانی در بیماریها - دکتر غلامحسین فلاحی (فوق تخصص بیماریهای گوارش و کبد )

رژیم غذایی کلسیم غنی شده
برچسب ها:

مطالب مرتبط