تاریخ انتشار: 26 آبان 94 | بازدید: 1082 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

رژیم افراد دارای سیم پیچی فک

این رژیم در تثبیت شکستگی های آرواره ای ، پس از ترمیم به هم خوردگی ترتیب دندانها پس از جراحی های دندانی ، در اختلالات دهانی ، مروی یا معدی همراه با عدم تحمل غذاهای جامد و نیمه جامد و کلا در شرایطی که بیمار از جویدن و بلع غذا ناتوان است به کار می رود . همچنین ازاین رژیم به عنوان یک روش کمکی جهت کاهش وزن در افراد چاق نیز استفاده می شود. و در مطالعه ای افرادی که تحت درمان رژیم های لاغری قرار گرفته بودند با سیم پیچی فک کاهش وزن بیشتری در آنها مشاهده شده .

رژیم مایع مخلوط شامل مایعات و غذاهای که با مخلوط کن به مایع نرم تبدیل شده اند می باشد. ممکن است از نی ، سرنگ یا قاشق برای تسهیل عبور مایعات از بین سوراخ های دندان استفاده شود مواد غذایی قبل از ریخته شدن در مخلوط کن به قطعات کوچک بریده شوند. به جای آب باید از مایعات پر کالری (آب میوه ، خامه ؛ آبگوشت ، سس و ....) استفاده شود . این مایعات باید کم کم اضافه شوند تا طعم غذا از بین نرود.

محتوای پروتئینی رژیم مایع مخلوط را باید با افزودن شیر ، پنیر ، شیر خشک ؛ کره گیاهی ، تخم مرغ ، روغن و مارگارین افزایش داد.

غذاهای مخلوط شده به دلیل مستعد بودن برای رشد باکتریها باید فورا در یخچال نگهداری شوند. مزه های شور یا شیرین با مخلوط کردن غذاها بیشتر احساس می شوند.

تنوع غذاها باید حفظ شود. در صورت نامطلوب بودن ظاهرا غذا آنرا باید در یک فنجان سرپوشدار ریخته و با نی مصرف کرد. برای جلوگیری از یبوست باید سبوس به غذا اضافه شود. از کارامل و سایر غذاهای چسبناک نباید استفاده شود.

برگرفته از : کتاب تغذیه و رژیم درمانی در بیماریها - دکتر غلامحسین فلاحی (فوق تخصص بیماریهای گوارش و کبد )

رژیم افراد دارای سیم پیچی فک
برچسب ها:

مطالب مرتبط