تاریخ انتشار: 7 آبان 94 | بازدید: 1217 مرتبه | دیدگاه: 0
اشتراک گزاری چاپ

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

رژیم پرفیبر

رژیم پرفیبر یک رژیم غذایی کلی است که بر مصرف انواع غذاهای پر فیبر شامل میوه ها و سبزیجات و نانهای کامل غلات و حبوبات تاکید می کند فیبر به باقیمانده غیر قابل هضم ترکیب ساختمانی گیاه اطلاق می شود.

فیبر حجم مدفوع را افزایش داده آب را در مدفوع نگه می دارد و به رشد باکتریهای طبیعی کولون می کند و در نتیجه باعث عبور سریعتر غذا از کولون و تولید مدفوع نرم تر می شود لذا به عنوان درمان یبوست مفید است . به عنوان مثال درفلج مغزی ˛ میلومننگوسل ˛ سندرم داون و سایر اختلالات حرکتی کولون ˛ منصرف رژیم پرفیبر به کنترل یبوست کمک می کند ولی برطرف نمی کند.

رژیم پر فیبر باعث سیری زودرس و مصرف غذای کمتر افزایش زمان جویدن غذا و تخلیه آهسته تر معده می شود و نیز ترشح انسولین را به دنبال مصرف غذا تعدیل می کند و لذا می تواند در کنترل چاقی موثر باشد.

تاثیر رژیم پرفیبر در کنترل کلسترول بالای خون و نیز کاهش شیوع دیابت نشان داده شده است. رژیم پرفیبر با کاهش یبوست احتمال سرطان کولون و دیورتیکولیت را کاهش می دهد به طوری که گزارشات گسترده ای دال بر افزایش بروز سرطان کولون د رجمعیت های مهاجر به نواحی پر خطر هست که نشان دهنده تاثیر سبک زندگی و به ویژه رژیم غذایی در این مناطق است. در یک سری مطالعات نشان داده شده که فیبرها مارکرهای التهابی را کاهش می دهند و شاید همین نقش آنهاست که باعث کاهش بیماری قلبی عروقی می شود. شواهد فزاینده ای وجود دارد که مصرف رژیم پر فیبر با اندکس گلیسمیک پایین بر روی فاکتورهای خطر ساز بیماری آترواسکلروز به ویژه عروق کرونر اثرات خوبی دارد . فیبرها به دو دسته غذایی و کمکی تقسیم می شوند و بسته به خواص شیمیایی به دو دسته محلول در آب (مثل بتاگلوکان ˛ پکتین و گوار) یا غیر محلول در آب (مثل سلولز ) تقسیم می گردند. فیبرهای محلول باعث کاهش غلظت کلسترول تام و کلسترول بد سرم و بهبود مقاومت به انسولین می شود.

مواد غذایی شامل رژیم پر فیبر:

-میوه های تازه : سیب با پوست ˛انبه ،گلابی ،موز،طالبی،گیلاس،میوه های دانه دار (شاه توت، تمشک)

- میوه های خشک : زردآلو، کشمش، انجیر، هلو، آلو

- عصاره میوه ها : زرد آلو ، هلو

- سبزیجات : کلم ،هویج،کرفس،کدو،اسفناج،گوجه فرنگی و...

- حبوبات / آجیل ها : لوبیا ، تخمه آفتابگردان ؛ بادام ، بادام زمینی ، پسته ، گردو و فندق

- غلات: سبوس غلات ، نان گندم کامل

برگرفته از : کتاب تغذیه و رژیم درمانی در بیماریها - دکتر غلامحسین فلاحی (فوق تخصص بیماریهای گوارش و کبد )

رژیم پرفیبر
برچسب ها:

مطالب مرتبط